O.N.E

Idag har jag och Johannes varit på O.N.E, som är den franska motsvarigheten till bvc. Egentligen var jag bara där för att undersöka öppettiderna, men eftersom det var öppet idag, blev det ett besök också. På detta ställe är det ett stort rum med leksaker, skötbänkar och två tanter som väger och mäter barnen. På drop-in manér. Så Johannes blev mätt och vägd. Han hade växt något sen innan jul, men enligt denna vägning, gått ner. Vilket jag inte tror stämmer även om han haft en herrans fart på sin mage de senaste dagarna. Fast hur lätt kan det vara att väga ett rörligt barn på en våg som man manuellt ställer in?! Ja, ja, så länge han inte dippar alltför lågt i vikt är det säkert inga problem.

Dessutom fick jag registrera honom, så att han är inne i deras system. Vi fick även en läkartid, som jag just nu är osäker på om den var på onsdag eller torsdag nästa vecka. Hon sa nämligen wednesday och skrev den 10:e på lappen. Väl hemma hittar jag inte lappen och inser att den 10:e är en torsdag. Så en kollega till Marcus ska ringa och fråga, jag är inte tillräckligt duktig på franska och de är inte tillräckligt bra på engelska för att jag och de ska lösa det över telefon.

Vi har några katter som brukar stryka omkring utanför våra fönster, bland annat denna som faktiskt bor i huset. Han (eller hon) och Johannes gillar varann.


Kommentarer
Postat av: Lena

Så mysigt med lille kisse-katten! Sedan så verkar det vara sämre ordning i Belgien än här hemma i Svedala. Vad Johannes vikt beträffar så ser han inte mager ut direkt. Måste vara en konstig våg.

Kram

2011-02-02 @ 14:15:09
Postat av: Helene

Välkommen till ONEs gaaaaalna värld. Jag går allt som oftast därifrån svinförbannad då de har en väldigt konstig syn på allt från amning till att Albert får svensk välling (stackars barn!). Däremot verkar de ha kommit en aningens längre i Ixelles, här finns både engelsktalande tanter och en digital våg!

Vi ses imorgon!

2011-02-02 @ 14:28:32
Postat av: Anna 3an

kan läkaren engelska tror du? det går säkert bra ändå med kroppsspråk och liknande. Spännande att uppleva vården i ett annat land, hoppas det går bra för er!

2011-02-02 @ 16:37:46
Postat av: Tobias & Nils

Nils o Tobias här. Vi undrar om Johannes och katten har träffats på riktigt eller bara hälsat genom fönstret?



Kram och gonatt från ossy

2011-02-02 @ 21:07:47
URL: http://granebo.wordpress.com
Postat av: mamma Eva

Hej!

det är nog bra så länge de är på var sin sida om fönstret!

Kram mamma

2011-02-03 @ 09:23:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0