Pyntat

Påsken närmar sig med stormsteg och givetvis har vi pyntat med påskris! Farmor var snäll och skickade fjädrar i tre olika färger till Johannes och dessutom hittade jag fjädrarna från förra året (i tre andra färger), så vi fick ett fint och färgglatt ris!

Samuel har en riktig tröttdag idag; han har sovit i två timmar nu, så jag har hunnit fixa en del grejer här hemma som inte är så lätta att göra när han är vaken. Snart ska jag väcka honom så han får i sig lite lunch.

Idag är sista dagen i skolan för Johannes innan det två veckor långa påsklovet. Tack och lov var han väldigt glad när jag lämnade honom i skolan imorse, vilket jag inte varit bortskämd med de senaste, säg 6-7, veckorna. Det var givetvis väldigt skönt!

Imorgon eftermiddag åker vi till Rotterdam för två hotellnätter, stadstur och badland. Glad påsk!

Gjort om. Gjort rätt?

Efter misslyckandet med akvariet tappade vi "stinget" ett tag, men efter några veckor hade Marcus fått tillräckligt med energi för att ta tag i det hela igen. Den här gången skulle vi följa "boken" och då ska stenarna kokas och acklimatiseras, växterna sättas in och acklimatiseras och till sist ska fiskarna "planteras in" och acklimatiseras och sen är det klart! Och där är vi nu. Några dagar efter fiskinflyttningen verkar alla fortfarande må väldigt bra och ha en enorm aptit, något som deras föregångare saknade. Så nu finns det hopp om livet!

Det är dessutom väldigt roligt att se hur intresserade barnen är. Johannes är med och matar fiskarna varje kväll och Samuel tittar till dem titt som tätt.

Gymnastik

Sen några veckor går Johannes på gymnastik. En timme på lördagsförmiddagarna. Man börjar med uppvärmning (som Johannes oftast endast deltar i om den föräldern som är med honom också deltar) och sedan byggs det en hinderbana som de tar sig runt ett antal varv. Den är Johannes å andra sidan gärna med på! Han tycker det är väldigt roligt och det är kul att vara med honom och se hur han tar sig fram och lär sig bemästra knepiga hinder genom att öva, öva, öva. Idag var det Marcus som åkte med, då det var vad Johannes önskade. Å andra sidan fick han då veta att jag blir den som åker med honom till badhuset imorgon. Återstår att se vad han tycker om det när det väl är dags.....

För övrigt har denna lördag bjudit på snöblandat regn och nollgradigt= städdag och cykling i garaget.

SPA

Jag och Marcus har varit iväg på SPA och lämnat barnen hos mamma och pappa i två nätter; första gången utan barn sen Samuel föddes. Även om man saknar barnen när man är ifrån dem, så är det onekligen rätt skönt att nån gång emellanåt få äta frukost i lugn och ro, prata ostört under middagen eller bara ligga i en vilstol och läsa. Så det har vi njutit av.

Under tiden hade barnen det toppen med mormor och morfar. De hann bland annat med bussturer, lek-café och konsert. Dock verkade det som att Samuel var rädd att jag skulle försvinna igen när jag väl kommit tillbaka, så han har suttit mer eller mindre klistrad på mig sen i lördags eftermiddag....

Igår var det dags att åka hem och eftersom Marcus avvikit för tjänsteresa fick jag åka själv med barnen. Trots att Samuel sov middag innan tåget ens lämnat Kristianstad så gick resan mycket bra. Det känns som att de inser att de måste skärpa till sig lite extra när jag är själv på resande fot med dem. Dessutom är de ju väldigt resvana och det är klart att det också underlättar.

Jag tror att sen Johannes började skolan så har han börjat fundera lite mer över det här med språk, för efter en timme på tåget frågade han mig varför de som satt intill oss pratade samma språk som vi; något vi ju inte är vana vid från våra omgivningar här.

Det snöade första natten i skåne, så vi stack ut med pulkan på förmiddagen innan vi åkte.

Morfars wigglekart blev snabbt en favorit.

Så här spenderades en hel del tid på SPA.

Fräscht?

Johannes är lite förkyld. Inte så att det forsar ur näsan på honom, men han snorar lite. Imorse på väg till skolan pratade vi om att snyta sig. Det är något han inte gärna gör hemma nämligen. Han berättade då att i skolan finns det papper att snyta sig med (vet han inte att det finns hemma också?!). Jag frågade om han bad någon av fröknarna om hjälp med det i skolan. Nej, sa han. Nähä, undrade jag; snyter du dig själv. Ja, svarade han. Jag fräser ut och sen torkar jag med tröjan. Jaha, blev mitt enkla svar.....

Närhet

Marcus är på sin första tjänsteresa det här året, så vi andra tre får klara oss själva hemma några dagar. Johannes har fått välja var han vill sova och valde då stora sängen tillsammans med mig och Samuel. Vilket ju är mysigt och fungerar alldeles utmärkt när man är ensam vuxen med de två små. Båda barnen lägger sig samtidigt, Johannes dock med förutsättningen att vi kan tända och läsa lite till när Samuel somnat. Fast då sover han själv sen länge... Både igår och idag har nämligen Samuel varit den som tagit längst tid på sig att somna. Vanligtvis somnar han på fem-tio minuter, men nu har det tagit ungefär det dubbla. Ikväll kom han till ro först när han hamnade nära storebror.

Under natten fungerar det bäst om jag ligger i mitten, men jag får se om jag kan/vill flytta på Samuel när jag lägger mig.

Vårkänslor "all over the place"

Det utlovades varmt väder idag, så vi bestämde träff med kompisarna Albert (som också är skolledig på onsdagar) och Ingrid på lekplatsen. Där var det inte mycket folk, belgarna tittar ibland mer i kalendern än på termometern när de bestämmer sig för huruvida de ska gå ut eller ej.

De stora grabbarna lekte riktigt bra och ville inte alls gå hem för att äta lunch. Johannes blev inte direkt mer nöjd när han insåg att han skulle få potatismos och fiskpinnar till lunch när Albert skulle få pannkakor. Så det blev pannkakor till middag för oss idag.... Efter maten (jag blev flott nog bjuden på mat av Helene) tog vi oss hemåt igen; med spårvagn och med buss. På väg hem från bussen hann vi även med ett cafébesök i solen. Samuel vaknade från sin middagslur lite tidigare än beräknat, så det blev ett kort besök; han behövde hem för mellanmål.

Inspirerad av Helene åkte vi sen iväg till plantskolan för att köpa tuplanlökar. Fast vi gick bet. Som den okunnige trädgårdsmästare jag är, så köpte jag istället primulor. När de var färdigplanterade och jag läste på lite angående deras skötsel så verkar de må bäst inomhus. Eller?

Johannes passde dessutom på att plantera en lök som vi fick med oss hem från mum's morning.

Nytt sätt

I det vackra vårvädret provade jag och Samuel på ett nytt sätt att hämta Johannes på, nämligen med cykel. Vi fick inte de bästa förutsättningar då jag tvingades väcka Samuel från hans middagslur för att han skulle hinna äta mellanmål innan avfärd, så han var inledningsvis väldigt arg när jag tog på honom cykelhjälmen, men när det väl började rulla så var han nöjd.

När Johannes var hämtad och de båda satta i kärran började dagens skrikfest (från båda två) och jag fick några medlidande blickar frånett par andra föräldrar. Fast när de båda väl hittat hur de skulle ha sina armar och hjälmar och äpplebitar, så blev det en trevlig tur hem också.

Väl hemma gick barnen ut och lekte i trädgården medan jag satte mig och läste en stund. Eller... Nej, just det, vek tvätt och förberedde middagen skulle det ju vara. Fast att läsa bok hade varit skönare :)

Härliga lördag!

Igår hade vi en riktigt härlig dag! Efter frukost tog jag en kort joggingtur innan det var dags för mig och Johannes att åka på gymnastik. På eftermiddagen åkte vi med våra danska grannar till en stor park i närheten för lek, cykling (för barnen) och fika. Dessutom var deras hund med och sprang rundor och njöt av solen som faktiskt tittade fram emellanåt.

Johannes provar kompisen Antons cykel. Han är väldigt sugen på en cykel med trampor, så trots att cykeln var för stor kämpade han en bra stund och fick faktiskt till en hel del trampande.

Vad är det med barn och varukorgar?! Har sett kusin Åsa göra liknande manövrar. Stampe undrar vad Samuel håller på med....

Vi hade tagit med bröd att mata de glupska fåglarna med. Skräckblandad förtjusning hos Marcus och Johannes. Själv höll jag mig på behörigt avstånd.

När vi var nöjda i parken åkte vi hem till oss och åt pizza till middag. Efter glass till kvällsmat var det en trött Johannes som bad om att få gå och lägga sig trots att kompisarna var kvar...

Dagar som denna hoppas vi på fler av framöver!

Moules frites

Som de "riktiga" belgare vi nu är lagade vi moules frites till middag ikväll. Nåja, riktiga belgare är vi nog inte än; fritösen fattas oss ju fortfarande, så det blev pommes i ugnen. Det hela blev faktiskt riktigt gott och var förvånansvärt enkelt att göra, så jag fattar inte varför vi inte gjort det förut. Dessutom tyckte Johannes att det var gott, vilket var en glad överraskning. Att han skulle gilla pommes det visste vi, men vi trodde han skulle rata musslorna, men icke, han åt med god aptit.

Samuel passade samtidigt på att ställa sig upp i Stokkestolen och även göra ett försök till vidare klättring upp på bordet. Jag trodde bebissitsen skulle vara så tight att det inte var möjligt....