Cykeltur

Ända sen cyklandet verkligen släppte för Johannes så vill han ut och cykla var och varannan dag och i lördags bestämde vi oss för att låta honom cykla med ett "mål" istället för bara runt, runt på lekplatsen eller på vår gata. Målet sattes till en lekplats drygt 2 km bort. Första biten dit är dock en hel del nerförbacke och då vill han hellre åka vagn än att cykla (då han inte var säker på att han skulle klara av att hålla på bromsen hela backen ner), vilket kändes skönt för hans småhispiga mamma.

Väl inne på den bilfria grusvägen trampade han lätt hela vägen till lekplatsen. På lekplatsen hann vi bara leka en halvtimme (som vi lyckades förhala till drygt trekvart för att Samuel skulle hinna leka klart) innan han vill cykla en omväg för att komma hem igen. Så på vägen hem började vi åt "fel" håll och undrade hur långt han skulle orka. Väldigt långt med sina små hjul visade det sig. När han till slut "gav upp" och hoppade i vagnen hade det nog blivit en tur på totalt 4.5 km. Inte illa för en fyraåring på tolv- (eller kanske bara tio-) tumshjul.

Cykling med kusinens cykel

Påsk i Stockholm

Årets påskhelg spenderades i Stockholm hos "storkusinerna". Det har varit en mycket trevlig och lyckad helg med massor av kusinlek, sol, poolinvigning hos kompisar, lunch med några hemflyttade Brysselvänner samt båttur med vår båt, som under våra utlandsår bor i Hässelby. Johannes sov alla nätter tillsammans med kusinerna i deras "långsäng" och sa genast när vi kom hem att han ville åka tillbaka. Eller iallafall flytta till en lägenhet i deras närhet :)

Kurt...

.. eller Kurta? Vem är du som ligger där inne och sparkar och har dig. Envis är du redan nu, då du nästan lyckades få till ett tredje (normalt sett räcker det med ett) ultraljud för att du vägrade röra på benen enligt läkarens önskemål :) Men idag hade doktorn tid att vänta ut dig och till slut sträckte du ut ditt fina ben så hon kunde se att det såg rakt och rätt ut.

I slutet av juli får vi träffa dig! Det ser vi fram emot!

Helgbesök

Under helgen som gått har mamma och pappa varit på besök. Bryssel gav oss inte riktigt lika fint och varmt väder som vi hade för två veckor sen, men vi har ändå haft skönt uteväder, så stora delar av helgen har spenderats utomhus. Vi har besökt lekplatsen mest hela tiden. Johannes cyklande har verkligen lossnat den här helgen, så när vi andra gungat, åkt rutschkana, grävt i sandlådan eller ätit mellanmål så har han cyklat. Hela tiden har han velat cykla, vilket är riktigt roligt eftersom han haft en lång cyklingsdipp sen efter sommaren.

Igår förmiddag åkte vi på utflykt till Blå skogen. Jag, Marcus och Johannes var där för tre år sen, men blev något besvikna över den uteblivna blåa färgen (http://brysselkexet.blogg.se/2011/may/annu-en-helg.html). Det slapp vi igår, då vi möttes av en mäktig blå "svävande" blomstermatta så fort vi klev ur bilen.

Vi gick en sväng och satte oss sedan, till övriga besökares stora förvåning, och fikade på några stockar intill promenadvägen. Fika är godast ute!

Det råder ingen tvekan om att barnen är förtjusta i sina morföräldrar. Samuel har föredragit morfars nacke framför min och inför deras andra natt här önskade Johannes att mormor skulle lägga honom och att han sen skulle sova inne hos dem i gästrummet. Vilket han sen gjorde den och även deras sista natt här.

Kvällsdusch

Oftast blir det bara badat och om duschen kommer igång i badkaret så är det för att Johannes sprutar på Samuel, något han inte uppskattar. Men idag fick de ihop det riktigt bra; duschen i hållaren på väggen, lagom temperatur och sprutt och bra sittplatser.

Kalashelg

Helgen har gått riktigt fort och varit väldigt trevlig. Barnkalas både igår och idag. Vilket tar på krafterna hos oss alla fyra, men kanske framförallt hos de två yngsta familjemedlemmarna. Båda var för trötta för att äta någon middag idag och båda somnade på tio minuter efter att vi släckt (vilket vi dessutom gjorde minst en halvtimme tidigare än vanligt).

Dagens kalas var hos Johannes kompis Elsa som fyller fyra år idag. Det var många barn där, och för att glädja alla dessa hade föräldrarna hyrt en hoppborg. Mycket uppskattat av alla utom Samuel som tyckte det var läskigt och inte ens ville gå ut i trädgården i början. Istället satt han inne och målade påskägg. Trodde vi. När Marcus tittade till honom sa han: -"Målar. Direkt på bordet. Jättebra." Kanske inte jättebra direkt. Som tur väl var så låg det en tvättbar vaxduk där, så ingen större fara skedd.

Efter fikat så vågade Samuel också sig ut till slut och upptäckte att hoppborgen faktiskt var riktigt rolig, så sen ville han (eller Johannes för den delen) knappt åka hem :)

Lille bagaren

I Johannes klass är det ett barn som bakar brödet till lunchen varje dag. Tyvärr ändrades rutinen för "bokning" av att få baka efter sommarlovet och det var ingen som upplyste Johannes om detta, så han hade (fram tills i måndags) inte bakat sen innan sommaren. Vilket är synd eftersom han verkligen tycker det är roligt. Men nu är han på gång! Igår när Samuel sov middag ville han gärna baka, vilket jag givetvis lät honom göra. Jag mätte upp det han skulle blanda och hjälpte honom föra över bröden från bordet till plåten (och plåt in och ut ur varm ugn), annars gjorde han i princip allt själv. Från att bära pysselbord och stol till köket, via blanda och röra, baka ut bröd och till sist att diska. Riktigt roligt att se honom fixa och dona! Och roligt att se så stolt han blev över det goda brödet som blev resultatet!

Apropå språk

Under strandleken på semestern så bondade Johannes och Samuel lite med en rysk liten flicka, hennes mamma och mormor. De hade med sig en plaskpool som de fyllt med leksaker och maneter och där stod alla tre barnen och lekte. Jag och mormodern försökte kommunicera med kroppsspråket, då jag insåg att jag verkligen inte kan ett enda ord ryska (inte ens hej eller hejdå som man ju oftast annars kan på ett antal språk) och hon inte kunde nån engelska. Men det gick rätt hyfsat ändå.

Hon höll upp lite olika plastdjur för barnen och talade om vad de heter på ryska och hur de låter. Dessutom berättade hon att manet heter meduza (stavning??). När Marcus anslöt efter en stund och någon höll upp en manet och Marcus frågade vad det var upplyste Samuel honom snabbt om att det var en meduza :)