Cykelutflykt i vårsolen

Hela helgen har solen skinit på oss och temperaturen har nuddat vid tjugogradersstrecket - något vi inte tackar nej till. Lördagen försvann i ett nafs med diverse hemmafix, såsom blomsterplantering, och trädgårdslek. I söndags förmiddag bestämde vi oss därför för att åka på utflykt. Ett par kilometer bort finns en park/skog med djur som man kan klappa och titta på samt ett skogsområde man kan upptäcka. Vi cyklade dit och tog även med lunch som vi picknickade på sittandes på en bänk i solen. Jag tror Johannes uppskattade springcykelturen i skogen mest och Samuel var överförtjust i den stora snälla geten med dragvänliga öron.

Egypten

Vi är hemma igen efter en varm och solig vecka i Egypten. Temperaturen har legat stadigt runt 30 grader och det har fläktat skönt. Johannes undrade här hemma idag varför det blåser kallt i Bryssel.... Vi har bott på ett mycket fint och välskött hotell med flera pooler, varav några uppvärmda. De var så varma att det var ljummet att gå i - skönt! Så det har blivit mycket bad. Så mycket att Samuel igår förmiddag inte längre ville bada utan hellre gick och sparkade boll med mig... Största delen av tiden spenderades vid och i poolen, men jag och Marcus tog oss även två stycken havsdopp. Då stannade barnen på stranden och lekte; de tyckte vattnet var för kallt. Vi har även ätit gott på hotellets olika restauranger och ätit mycket glass. En mycket lyckad solresa med andra ord!

Badkillar

Njutande mamma

Under min Linköpingshelg köpte jag tyg för att skapa dessa semesterkreationer åt barnen. Shortsen var väldigt populära och användes flitigt. Samuel slet av sig linnet genast efter fotograferingen och Johannes använde sitt sparsamt. Men det var mer än jag hoppades på under syprojektet när båda vägrade prova....

Glasspaus

Stenlek i hotellets stora och prunkande trädgård

Paus i badandet

Tur med trampebåt på hotellområdets egna kanal

Veckans citat

Johannes insjuknade i feber i måndags eftermiddag och låg däckad hela kvällen och hela förmiddagen igår. Under eftermiddagen piggnade han på sig lite, men det har ändå blivit en hel del filmtittande under sjukan. Det fick jag inse efter dagens frukost när han reser på sig och utrbrister: "Äntligen är jag nöjd. Plötsligt blev jag orolig; hur många kokosbollar har jag tagit egentligen". Uttalandet kommer direkt från en Spöket Laban-film... Idag är han frisk igen, men ändå hemma från skolan, så det blir mindre film och mer lek idag.

Bilden är från igår morse när Johannes bäddade ner sig i sängen för att få lite lugn och ro, men genast fick sällskap av sin friska och pigga lillebror....

ZOO

Idag tog vi bilen till ett närliggande zoo. Barnen var väldigt taggade; framförallt Johannes. Det första han frågade när vi kommit dit var "var ligger lekplatsen?"..... Innan lekplats utmanade vi dock oss själva i en "höghöjdsbana". Barnen tyckte mest det var kul, men både jag och Marcus fick bita ihop för att fortsätta till toppen. Jag och Samuel sansade oss därefter och tog en enklare väg upp andra gången, men Johannes var väldigt sugen på att klättra mer, så han och Marcus tog en tur till.

Efter en titt på elefanterna och en tur genom ett tropikhus åt vi vår medhavda pastasalladslunch i solen.

Efter lunch tog Samuel en tupplur medan Johannes lekte på en klätterställning och jag och Marcus drack kaffe. Sen blev det get- och grisklappning, zebror, giraffer, lamor, bufflar, stora fiskar mm innan besöket avslutades med glass och ett, av Samuel önskat, andra besök hos minipandorna.

Svenska eller inte?!

När Samuel fyllde år fick han en bok om mumintrollen och igår var det en av de valda kvällsböckerna vid nattning. Marcus är i Tyskland, så jag la båda barnen samtidigt och således blev det samma sagor också. Vi började med muminboken och jag började glatt läsa. Jag kom några rader innan Johannes började opponera sig. Jag förstod inte först vad han menade när han sa att boken inte är på svenska, men efter en stund trillade poletten ner och jag insåg att det var muminsvenska han ville ha boken på. Så när jag bytte till min hemmagjorda finlandssvenska var han nöjd.

Semlefika i sjukstugan

Idag råder sjukstuga här hemma. Marcus har varit krasslig sen i tisdag och har därför jobbat hemifrån varvat med vila. Bortsett från att jag har hostat har vi andra varit friska och ute och lekt en massa i det fina vårvädret. Igår efter långt lekplatsbesök med kompisar blev Samuel frusen och väldigt trött och ville inte äta lunch utan somnade istället. Trots lång middagssömn sov han ytterligare en timme senare på eftermiddagen och somnade ändå snabbt på kvällen. Inatt var han varm som en kamin och när jag kollade tempen imorse, så visade den på 39.2. Så han är väldigt hängig idag. Min hosta är bättre, men istället har jag blivit förkyld. Marcus läge är något bättre, men inte bra. Så just nu ligger han och Samuel och sover middag. Jag dricker kaffe och friska Johannes leker med iPaden.

Innan dagens lekplatsbesök (vi fick ju ta oss ut för Johannes skull) fikade vi på de hembakta semlorna. Samuel kunde tänka sig att smaka lite grädde och lite bulle, men sen sa det stopp och han ville vila igen....

Cykeldejt

I dagens fina sportlovsväder hade jag och barnen cykeldejt med några kompisar i en stor park. Vi hade med oss en vanlig cykel och en springcykel. De kom med två vanliga cyklar, två sparkcyklar och en plastmotorcykel. Allt för barn. Så det fanns fordon så det räckte. Vi cyklade/gick en liten runda och sen tog vi fruktpaus på en bänk i solen. Där satt sedan vi mammor och njöt av solen och tittade på medan barnen sprang runt med fotbollar, lekte i skogen eller cyklade. Mycket skönt! Det hela avslutades med pannkakslunch på ett café i närheten.

Väl hemma igen sover Samuel och solen har försvunnit bakom gråa moln. Eftermiddagen bjuder på semlebullsbak.

Technopolis

I fredags hade Marcus semester; han insåg efter nyår att han hade tio semesterdagar kvar som han var tvungen att ta ut innan sista mars. Lyxproblem! Så han har valt att ta dem några fredagar/måndagar för att ge oss långhelg samt en vecka till Egypten i slutet av mars. Så när Marcus var hemma på en vardag i fredags tänkte vi att det kunde vara ett bra tillfälle att åka till Technopolis, ett "science museum/center". Johannes var där med skolan i höstas och har velat åka tillbaka sen dess.

Johannes favoriter var bilen man kunde tanka, flygsimulatorn och ambulansen. Samuel var väldigt förtjust i affären och alla vattenbanor med bollar och annat. Efter drygt två timmars upptäckande tog vi lunchpaus, sen lite mer lekande och så avslutade vi med glass. Sen somnade både Johannes och Samuel i bilen på väg hem...

Barnen valde först varsin isglass från frysboxen, men efter en stund ville de byta med min och Marcus "riktiga" glassar.... Och vi hade svårt att säga nej :)