Hurra för Marcus!

Igår var det Marcus födelsedag. Den inleddes med sång och presenter på sängen, Johannes och Samuel var väldigt behjälpliga i öppnandet. Och väldigt entusiastiska i provandet av en av hans gåvor, nämligen äpple-skalaren, -skivaren, -urkärnaren. Vi har länge funderat på att göra hemmatorkade äpplen och nu har vi (Marcus) en pryl som underlättar detta.

På kvällen povade vi en annan present - tårtfatet.

Skåne

Sen några dagar tillbaka befinner vi oss i djupa bokskogen i Skåne. Vi körde 70 mil och åkte därefter nattfärja för att nå hit. In i det sista kände vi (i alla fall jag) viss osäkerhet kring om vi skulle komma iväg eller inte. Denna känsla förstärktes när första blöjbytes- och amningsstoppet kom efter 6 km i bilen.... Därefter gick det dock mycket bra i bilen och innan lunch hann vi med 30 mil. Johannes och Samuel höll sig vakna hela dagen i bilen och höll sig nöjda genom att titta på film. På kvällen var de väldigt fascinerade av den stora färjan. Vår hytt hade dessutom fönster i fören, så vi hade fina vyer både vid utresan från Travemünde och vid ankomsten till Trelleborg.

Trelleborg hälsade oss med ösregn.... Något som snabbt förbyttes till sol, så frukosten åt vi utomhus.

Dagarna i stugan har bland annat spenderats på stranden, på cykeln (Johannes), sparkandes fotboll (Samuel), i skogen för att leka med pinnar, i barnvagnen, i gummibåten, sovandes hos mormor eller morfar (Hugo) eller med kusin Åsa som tog med sina föräldrar ner för att träffa oss.

Idag regnar det, så i eftermiddag åker Johannes och Samuel med Marcus och pappa till badhuset i Kristianstad. Detta har Johannes längtat efter ända sen vi var där förra gången i november. Jag och Hugo åker och hälsar på hos en kompis till mig under tiden.

Busstur

Vi har länge pratat om att åka på sightseeing med "hop on-hop off"-buss här i Bryssel, men inte kommit iväg på det. Men i förrgår bar det av. Vi tog tunnelbanan till busshållplatsen och inväntade en röd buss med öppet tak. Det visade sig att vi inte var de enda som tyckte det var en bra idé, så det var nästan fullt på taket. Marcus, Johannes och Samuel lyckades hitta sig varsin plats medan jag och Hugo parkerade oss inne i bussen på bottenvåningen. Efter ett par stopp kom vi till själva startplatsen (centralstationen) och då var det många som gick av, så då fick vi de bästa platserna längst fram på taket. Där var det var en stunds väntan, så Marcus, Johannes och Samuel gick iväg och köpte glass åt oss alla medan jag och Hugo vaktade våra platser.

Det var en kul tur och eftersom biljetterna räckte 24 timmar och det fanns två turer att välja på åkte Marcus och Johannes den andra turen igår. Då stannade vi andra tre dock hemma, Samuel var inte lika intresserad av den tyska guidningen som Johannes var....

Vaken

Hugo är vaken mer och mer nu, vilket är roligt. En lång vakenperiod följs ofta av en lång sovstund, så idag när han varit vaken länge kring lunch och vi sen åkte till en stor park i Leuven somnade han när vi åkte strax efter halv två och vaknade i bilen på vägen hem strax efter fem. Då var han väldigt hungrig, så sista biten innan vi var hemma var han inte så glad. Men han har en snäll storebror i Johannes bredvid sig i bilen och Johannes klappade på Hugo så gott han nådde.

Födelsetårta

Igår hade vi bjudit in några kompisar (och tillika våra barnvakter då Hugo föddes) för att fira Hugos födelse och äta tårta. Tyvärr glömde jag föreviga den innan vi högg in; här är resterna.

Hugo sover som sig bör för det mesta, men hans vakenstunder blir längre för varje dag och han tittar sig omkring med stora ögon.

Stranden

Hugo, åtta dagar, åkte på sin första heldagsutflykt till stranden igår. Här i Belgien finns det något som heter Domein och som är stora välskötta områden med gräsmattor, lekplatser (oftast flera), matställen etc. Det finns någon Domein som har utepool mot extra avgift och så finns det den som vi besökte igår som har en strand invid en sjö där man betalar inträde för att gå in och bada. Vi har inte varit där förut, men jag har hört mycket gott om det, bortsett från att det kan vara otroligt mycket folk vid fint väder.

Vi kom dit strax efter öppnandet och då var det nästan tomt på parkeringsplatsen, något vi verkligen inte förväntat oss. Även på stranden och i vattnet var det lite folk, så det var skönt. Marcus och barnen gick och lekte på lekplatsen på stranden och jag och Hugo stannade i skuggan. Sen blev det jogging för Marcus och efter avslutande dopp åt vi vår medhavda pannkakslunch. Medan han var borta letade jag och Samuel efter snäckor i sanden.

Efter lunchen lämnade vi strandområdet och gick till övriga parken och lekplatserna som fanns där. Där blev det en del lek och även varsin glass innan vi återgick till stranden för mer bad. Det var mer folk på stranden nu, men fortfarande relativt gott om plats. Efter storpojksbad tog Marcus skuggplatsen med Hugo och jag tog Johannes och Samuel för lite gräv och plask.

Vi avslutade dagen på McDonalds i ett närliggande samhälle (något som är lite exotiskt här i Belgien, då McD inte är vanligt förekommande) och sen somnade alla tre barnen gott i baksätet på vägen hem.