Intressen

Vi har försökt uppmuntra Johannes till att odla både typiska tjejintressen såväl som typiska killintressen. Än så länge verkar vi dock ha gått bet på tjejbiten då hans favoriter är truckar, traktorer, lastbilar, spårvagnar, brandbilar osv osv osv. Så gissa om jag blev glad då han under kvällens lek tog fram dockan ur en av lådorna och la den i kärran för att köra runt med. När jag frågade honom vad det var han hade lagt i kärran svarade han dock glatt: "gobben". Så intressant var alltså "tjejgrejen" dockan.....



Idag har jag tagit min första franskalektion! I två timmar satt jag med en privatlärare och grillades på diverse fraser, ord, uttal, verbböjningar mm. Fortsätter det i sånt tempo kommer jag nog lära mig rätt mycket under kursens gång (=i höst). Det var väldigt roligt att göra något nytt och som dessutom gav hjärnan en utmaning. Den kan ju lätt bli lite intorkad när man är mammaledig.

Kommentarer
Postat av: Farmor

Gobben, vilken härlig västgötska!

Jag är övertygad om att lilla familjen kommer att bli en härlig blandning vad språket beträffar.

Kram

2011-09-14 @ 20:23:54
Postat av: Helene

Bien fait Karin, à quoi bon vous êtes!

2011-09-14 @ 20:27:12
Postat av: mormor

lycka till!Je ne parle pas francais.

2011-09-14 @ 22:14:46
Postat av: Tobias

Härligt att höra! Hemma har vi två grabbar som nog dessvärre får sägas prata stockholmska. Den enda ljusglimten i detta dialektmörker är att det faktiskt smyger sig in en hel del västgötska uttryck. Gåbbe är ett av dessa...



//tobias

2011-09-15 @ 13:00:42
URL: http://granebo.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0