Ren

Det är lite andra "regler" på belgiska bb jämfört med i Sverige, tex ska barnet badas från dag 2 och där är vi idag. Badet görs genom att en sköterska visar hur man ska göra och sen får man göra medan hon tittar på (även om vi badade Johannes när han var liten så var det nervöst och ännu mer när man har nån som granskar). Det gick dock bra. Däremot verkar de tycka att kläderna vi har tagit med är alldeles för tunna för Samuel, så jag fick plocka fram en extra kofta att ta på honom och då verkade hon nöjd.

Nu är håret tvättat och fram kom en hårfärg som är mörkblond (samma som Johannes hade som nyfödd) och rakt hår.



Natten var lite jobbig (typisk "andra-natt" tydligen) med en ledsen son mer eller mindre hela tiden fram till halv fyra ungefär. Då verkade det som att mjölken rann till och sen somnade vi gott båda två.

Nu har jag precis fått min säng bäddad och Samuel har fått ytterligare en filt och ett täcke (!) på sig; lite hysteriskt tycker jag så jag håller med och sen ändrar jag när de gått. Igelkotten fick inte bo med honom i korgen heller på grund av allergirisken....

Jag jobbar på att få komma hem imorgon, vilket inte bör vara omöjligt. Hade det bara varit för min egen del hade jag nog fått åka hem idag, men här är det barnets status som avgör när man får åka hem och Samuel är dels lite gul i hyn plus att de vill invänta viktstabilitet eller till och med uppgång. Men eftersom vi bor i närområdet finns möjlighet till hembesök av barnmorskor, vilket gör att jag hoppas vi får åka hem även om han inte, i deras ögon, får helt godkänt.

Bb ligger på tionde våningen, så den här vackra vyn har jag från fönstret. I fjärran ser man Atomium.



Tyvärr har jag inte fönsterplatsen (vi är två på rummet), så oftast är det gardiner för, men min granne ska åka hem idag, så har jag tur blir det enkelrum inatt.

Kommentarer
Postat av: Helene

Jag känner igen "den belgiska rädslan för kalla barn". När Albert föddes fick han ligga med dubbla pyjamaser... det bör tilläggas att detta var i slutat av augusti och Bryssel hade värmebölja med drygt 35 grader ute!

Hoppas vikten ökar och att den gula färgen försvinner så att ni får åka hem snart. Ser fram emot att se er nästa vecka! KRAM

2012-02-16 @ 13:57:04
Postat av: Tobias

2012-02-16 @ 14:08:45
Postat av: Tobias

Sicken liten goding!!



Kroppskontakt och värme från mamma tror jag att en liten ny-i-världen-pojke mår allra bäst av. Livet i en korg (om än med Belsgiskt mycket kläder på) måste vara rätt annorlunda från vad han är van vid från sina senaste månader...



Hoppas ni får komma hem och bilda familj på riktigt snart. Klart killen kommer att gå upp i vikt, bara ammningen kommit igång.



Kram från tobias (i ryggläge...)

2012-02-16 @ 14:14:42
URL: http://granebo.wordpress.com
Postat av: Anna 3:an

Hahaha, jag skrattade gott åt ditt inlägg. Vilka "tokigheter" de har för sig där nere om man jämför med Sverige. Sicken tur att du blev godkänd i badmomentet och att du nu lärt dig att du måste klä på ditt barn ordentligt ;) Jag måste nästan googla på igelkottsallergi för det har jag aldrig hört talas om, men det kanske är vanligare i Belgien? :)



Han är iallafall väldigt söt den lille parveln och ser ut att totalt drunkna i sina nya kläder!

2012-02-16 @ 14:48:14
Postat av: Karin

Hittar du nåt om igelkottsallergi på franska Anna får du gärna maila över infon ;)

Jag hade glömt hur små de kan vara när de är så här nya, för visst ser kläderna ut att vara minst ett par storlekar för stora. Och då vägde han ändå in på stadiga (?) 2850 g idag.

2012-02-16 @ 15:30:42
Postat av: mormor

Så söt och så liten!

Han vänder säkert snart.

Puss och kram

2012-02-16 @ 17:52:55
Postat av: Anna 3:an

Åhhh, 2850g snutteplutt! Undrar om han kommer följa samma explosionsartade viktutveckling som sin storebror eller om han kommer förbli en tunnis.

2012-02-16 @ 20:06:21
Postat av: Farmor o Farfar

Vilken liten fin gosse. Vi tycker han är lik Tor Teige.

Marcus hade faktiskt en liten släng av igelkottsallergi när vi bodde i Smedtofta. Vi tycker Anna ska involvera Marcus i sina efterforskningar, eftersom han är enda kända fallet på vår sida, men vi tror inte att der är ärftligt.

2012-02-16 @ 20:22:08
Postat av: Malin Sunde

Vilken liten sötnos! Snygg kofta, bra att få användning för den!



Funderade lite på om det är samma situation i Bryssel som på Östra, att förlossningen ligger i markplan och BB en bit upp? Min svärmor har en liten teori om det där. När de (1976) informerade henne om att de skulle byta skift under förlossningen var hennes svar, "Gör vad ni vill, jag ska hoppa ut genom fönstret". På bb brukar livet kännas något lättare.

2012-02-17 @ 15:19:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0