Pepparkakor

Helgen som gick spenderades i Göteborg med årets julbak med mina gamla studiekamrater (och respektive och barn) som huvudattraktion. Bakandet gav mersmak, så igår gav jag och barnen oss av mot Ikea och pepparkaksdegsinköp.
 
Imorse, när Johannes inte var så sugen på att gå till skolan, lockade jag därför med att vi kunde baka pepparkakor efter skolan och då tyckte han det var ok att gå.
 
Så sagt och gjort; när vi kom hem var det fram med deg, kavlar, formar och varsin stol åt barnen. De tyckte det var väldigt roligt, framförallt att trycka ut formar. Lagom tålamodsprövande för mig som försökte kavla ut degen innan de tryckte.... Så en plåt var ganska lagom, sen var vi alla tre nöjda med bakandet för den här gången. Dagens kvällsmat bestod därför av varsin pepparkaka, till barnens stora lycka.
 
 
Under förra veckan hade vi besök av min kompis Sophia och hennes två barn, vilket var väldigt trevligt. Samuel blev tyvärr sjuk i feber medan de var här, men vi kunde ändå gå till lekplatsen ett par gånger och till kyrkan för sångstund en gång. Roligt för mig med sällskap på dagarna när Marcus jobbar och kul för barnen med lekkompisar hemma hela tiden.
 

Kommentarer
Postat av: Farmor

Vilka små engagerade bagare!
Nu blir det till att gå vidare med lussekatterna lagom till lucia. Kommer det att vara något luciafirande i Johannes skola?
kram

2013-12-03 @ 22:11:57
Postat av: Karin

Blir lussekatter i veckan eller helgen. Johannes provade redan i helgen så han vet hur man gör :)

Vad jag vet så firas lucia bara i sverige.

2013-12-04 @ 11:57:30
Postat av: Anna 3:an

Ser roligt och gott ut! Johannes verkar även gillar själva kavlandet lite granna. Vi har inte julbakat något än. Däremot bakade vi rulltårta igår - min första rulltårta i livet. Blev sådär bra faktiskt - det var riktigt svårt att få till själva rullen, den sprack ju bara..!

2013-12-04 @ 18:16:55
Postat av: Morfar

Så praktiskt att kavla direkt på spisen för jag utgår från att ni bara satte på plattorna och vips var "grisarna" färdiga, eller :)

2013-12-05 @ 02:25:29
Postat av: Karin

Pappa, bra idé, kanske sparar testandet av metoden tills vi är hos er i jul :)

2013-12-06 @ 19:41:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0