Lille bagaren

I Johannes klass är det ett barn som bakar brödet till lunchen varje dag. Tyvärr ändrades rutinen för "bokning" av att få baka efter sommarlovet och det var ingen som upplyste Johannes om detta, så han hade (fram tills i måndags) inte bakat sen innan sommaren. Vilket är synd eftersom han verkligen tycker det är roligt. Men nu är han på gång! Igår när Samuel sov middag ville han gärna baka, vilket jag givetvis lät honom göra. Jag mätte upp det han skulle blanda och hjälpte honom föra över bröden från bordet till plåten (och plåt in och ut ur varm ugn), annars gjorde han i princip allt själv. Från att bära pysselbord och stol till köket, via blanda och röra, baka ut bröd och till sist att diska. Riktigt roligt att se honom fixa och dona! Och roligt att se så stolt han blev över det goda brödet som blev resultatet!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna 3:an

De ser riktigt goda ut! Och roligt att han tycker det är kul att baka! Jesper Juul brukar säga att om föräldrarna ser till att stämningen kring hushållssysslorna är positiv och god så behöver man inte tjata för att få barn som hjälper till! :)

2014-04-03 @ 21:07:00
Postat av: Karin

Johannes bad ikväll om att få hjälpa mig att dammsuga; jag körde med den stora och han med den "bärbara", det måste ju innebära att jag är väldigt positivt inställd till att städa. Och det är ju bra om barnen kan få en positiv syn på hushållets alla tråkiga "måsten".

2014-04-03 @ 22:10:16
Postat av: Christine

Kul med en liten bagare i familjen! Här har det också bakats idag (VAB). Astrid fick välja recept och det blev hallongrottor. Bakning är en favoritsysselsättning här hemma. Helst ska det bakas kakor på frihand, vilket ofta tenderar att urarta... :)

2014-04-03 @ 22:23:08
Postat av: Farmor

Roligt att se Johannes i baktagen! En positiv syn på hushållsgöromål är bra, de ska ju alltid utföras av någon. Brödbak blir det ju dessutom en produkt av, till skillnad mot städandet.
Jag älskar att tvätta och stryka och det har ju inneburit att våra söner (varav en är din man) är glada dessa göromål och det tror jag kan bero på att när de var små och var med mig "i tvätten" så var jag nog på ganska gott humör, det borde varit så i alla fall.

2014-04-04 @ 11:02:17
Postat av: mormor

Jag uppskattar bilden med den lille diskaren. Känner du igen dig Karin: Helt ok att baka men det ingår även disk efteråt.
Kram till bagaren

2014-04-04 @ 14:44:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0