Svensk fackla

När vi skulle köpa ved i inflyttningspresent åt några kompisar för ett par veckor sedan "kom jag över" en grej som heter svensk fackla och detta är något som svenska soldater i fält använde för att värma sig. Jag tyckte den såg spännande ut, så jag köpte en åt oss. Igår var det dags att prova. Marcus, Johannes och Samuel var mycket laddade och spända inför detta stora. Jag och Hugo, som hostar en del, fick stanna inne.
 
 
Den var lite svår att få fjutt på. Kanske för att den, utlovade enligt beskrivningen, medföljande tändaren fattades.
 
 
Blev iallafall en liten låga till slut.
 
 
Och när vi väntat ännu en stund brann det riktigt vackert. Och värmde gjorde den också.
 
 

Kommentarer
Postat av: Lena

Så fint, och värmde gjorde den tydligen så mössan kunde tas av. Denna typ av värmare/fackla har vi inte hört talas om här hemma i Svedala!!

2014-12-15 @ 13:29:09
Postat av: Tobias

Wow, riktigt läckert. Var den behandlad på något vis i mitten?

2014-12-15 @ 14:22:30
URL: http://granebo.wordpress.com
Postat av: Farfar

Spännande och mysigt, tar nog ändå med en kasse med björkved och lite törestickor till Julgrillningen, det är ju ett beprövat koncept.

2014-12-15 @ 16:24:15
Postat av: Anna 3:an

Vilken kul grej! Jag känner inte heller till denna typiskt svenska grej sen innan :)

2014-12-16 @ 21:23:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0